תנ"ך על הפרק - תהילים קכה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קכה

692 / 929
היום

הפרק

שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת הַבֹּטְחִ֥ים בַּיהוָ֑ה כְּֽהַר־צִיּ֥וֹן לֹא־יִ֝מּ֗וֹט לְעוֹלָ֥ם יֵשֵֽׁב׃יְֽרוּשָׁלִַ֗ם הָרִים֮ סָבִ֪יב לָ֥הּ וַ֭יהוָה סָבִ֣יב לְעַמּ֑וֹ מֵ֝עַתָּ֗ה וְעַד־עוֹלָֽם׃כִּ֤י לֹ֪א יָנ֡וּחַ שֵׁ֤בֶט הָרֶ֗שַׁע עַל֮ גּוֹרַ֪ל הַֽצַּדִּ֫יקִ֥ים לְמַ֡עַן לֹא־יִשְׁלְח֖וּ הַצַּדִּיקִ֨ים בְּעַוְלָ֬תָה יְדֵיהֶֽם׃הֵיטִ֣יבָה יְ֭הוָה לַטּוֹבִ֑ים וְ֝לִֽישָׁרִ֗ים בְּלִבּוֹתָֽם׃וְהַמַּטִּ֤ים עַֽקַלְקַלּוֹתָ֗ם יוֹלִיכֵ֣ם יְ֭הוָה אֶת־פֹּעֲלֵ֣י הָאָ֑וֶן שָׁ֝ל֗וֹם עַל־יִשְׂרָאֵֽל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

הבוטחים בה' כהר ציון. הכונה הבוטחים בה' שהוא מדת רחמים שאין תולים בזכותם ולא בזכות אבות לפי שתמה זכות אבות לשאינם צדיקים ודוקא לצדיקים לא תמה כמ"ש התוספות והם אינם מחזיקים לצדיקים ולכן אינם בוטחים כי אם על רחמי שמים שמרחם אף על שאינם הגונים. הנה בזו המחשבה מלב ונפש יהיה להם זכות עד שכמעט נעשה דין לרחם על אנשים ענוים ונכנעים ויהיה להם תשועה כמו הר ציון דכתיב ציון במשפט תפדה. מפרשים בתוספת נפך. א"נ במה שפסק הרמב"ם דקדושת ירושלם אינה בטלה לעולם והגם כי עתה בחרבנה מ"מ קדושתה לעולם וז"ש הבוטחים בה' מי שזכה למעלה זו לבטוח בה'. הרי הוא כהר ציון לא ימוט אפילו בחרבנה לעולם ישב. כן הבוטח בה' הוא דבר גדול תדירי והן בו מועיל. הטיבה ה' לטובים וכו' אפשר דהכונה דהם עושים יותר מחיובם ונראה בעיניהם שעושים חיובם דוקא וזהו הטיבה ה' לטובים שהם עושים לפנים משורת הדין. והם חושבים בלבם שהם ישרים ועושים חיובם לבד וז"ש ולישרים בלבותם. ולזה הטיבה לפנים משורת הדין ה' במדת רחמים רח"ם רחמתי"ם והמטים עקלקלותם שכבר הם מקולקלים ומטים להתעקם יוליכם ה' מדת רחמים שתתהפך למדה"ד ויוליכם את פועלי און ואמר האון שהם היותר רעים. וממילא שלום על ישראל:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך